Wednesday, March 4, 2009

Kegembiraan ketika Menaip & CW








Assalamualaikum

hari ni saya rasa sangat gembira dimana rakan seperjuangan saya akan turun sekali lagi ke tempat berjuang dimana saya dapat makluman ini dalam seorang blog rakan saya.INSYALLAH saya juga akan turun ke sana pada hari peperangan dengan speaker tu..

ok kepada Pengikut CW seterusnya dan buat Abg L yang di Utara Tanah Air cuba dan cuba lagi ya..kita ade pelbagai cara.jangan ikut cara tu saja..kita kena cuba semua cara dengan mengikut cara dan kesesuaian diri sendiri.

OPPSSS>..anda dah buat ker belum ulang 20 kali tu...dan kalo yakin rasa diri itu dah mampu dan cuba sesi ini pula...

Sesi berikutnya iaitu Keupayaan membaca/convert kod ke tulisan ialah apabila,sesuatu kod dimainkan on the spot awak boleh tulis sepontan dan sebutkan sepontan.......errr dah sampai tahap ni ke belum?

jangan panik saya pun sama melalui detik2 sukar macam awak.....apabila awak dah boleh dengar
dan sepontan menulis kod tersebut, itulah masa yg sesuai awak akan pergi ke ayat-ayat yang telah saya sarankan seperti THE QUICK BROWN FOX JUMP OVER THE LAZY DOGS...

Record ayat-ayat ini dalam kelajuan 13wpm ulang dan ulang....jujur dengan diri sendiri untuk menulis berdasar pendengaran awak bukan mengingati apa selepas T selepas H selepas E fokus kepada bunyi/rythm....
dengar dan dengar berterusan sambil menulis.....lepas tu Terbalikan sgod yzal eht revo pmuj fox nworb kciuq eht

Kebiasaan kita akan cari satu cara yang mudah kita fahami,adakalanya seseorang itu akan melalui jalan yang panjang/jauh untuk berjaya dan ada pula yang berjaya melalui jalan pintas maksud saya ialah....walaupun ada pogram yg bagus tapi kita tidak mengolahkan cara untuk disesuaikan dengan kita mungkin ia agak susah atau membosankan.
pelbagaikan cara anda belajar....mengikut cara anda.....


yang penting untuk membaca ayat2 awak mesti kenal kod morse selepas itu awak akan mudah membaca apa yang dihantar kerana minda awak dah register tone kod dalam otak awak...penguasaan kod2 amat penting.
selepas menguasai cuba AB AC AD AE .
Nantikan sambungannya...
jikalau ada sebarang masalah sila-sila lah email pada saya..
9m2aur@gmail.com
73s

No comments: