Wednesday, February 25, 2009

Morse code lagi...dah dit dah dit dah dah dit dah - CQ


hi semua..
Ok Masih bermasalah dengan huruf2 yang anda rasa keliru.
Kali ini cara untuk kita belajar dan kita cuba dapatkan huruf tersebut dengan lebih mudah dimana kita harus dengar huruf tersebut sahaja.Dengar Huruf yang susah untuk kita belajar sahaja.Seperti huruf Y -.-- -.-- -.-- , dengar huruf ini sahaja.dan campurkan huruf2 yang lain seperti P .--. .--. .--. Y -.-- -.-- PY PY YP.Ulang2 huruf ini 20x PPPPPPPPPPPPPPPPPPPP YYYYYYYYYYYYYYYYYYYY PYPYPYPYPY YPYPYPYPY sehingga anda rasa diri anda sesuai dengan huruf ini.

PERINGATAN
Setiap bunyi tersebut jangan anda menyebutkannya sepeti C - Da dit Dar Dit.. tetapi anda harus sebut dalam mind atau hati anda ia adalah C.Contoh anda belajar dengan hurup P .--. .--. .--. anda harus sebut P P P.. jangan bunyikan semula huruf tersebut.
Saya tekan kan disini kita kena dengar morse jangan sebut dit atau Daa...contoh bila anda dengar kod C-Charlie
dalam mind sebut=DA DI DAR DIT=C/CHARLIE dengar bunyi C=Otak mesti sebut C atau Charlie jangan sebut DA DI DAH DIT tahu tak kenapa.......sebab bila awak sebut DA DI DAR DIT= awak tak kira berapa dit atau da...bila awak sebut secara tak langsung otak awak cuba mengira tanpa awak memaksa.
Ini kelemahan yang saya kaji....dan satu halangan semasa sessi pembelajaran...INGAT DENGAR DAN SEBUT CODE- JANGAN CUBA ULANG TONE DALAM BENTUK BUNYI DAN TERJEMAH......JIKA KOD F yang dimainkan convert terus kepada F.

OK lah dulu eh...
Nanti saya sambung lagi..
email saya
9m2aur@gmail.com
9w2aur@gmail.com

73
de 9m2aur

2 comments:

Jen said...

salam..

soalan..
1)apabila receive...sbg contoh -.- adalah k,kita sebut k atau kilo..???

2)teknik menuli plak macammana???

AiMiL said...

teknik tulis ikut keselesaan abg...nanti saya post cerita cara nak menulis plak...ok bang...73