Friday, February 20, 2009

Mula risau dengan morse Code

Assalamualaikum
Baru sebentar tadi saya dapat panggilan telefon dari Abg L..dimana beliau agak risau dalam Ujian Morse kod yang akan datang ini.Maybe persediaan beliau masih belum sepenuhnya dalam morse kod ini.Beliau menanyakan situasi dan keadaan sebenar Ujian kod Morse ini..

Ujian kod morse
Syarat yang ditetapkan dalam ujian kod morse adalah 12WPM (words per minutes).Tetapi buat peserta yang akan mengambil CW test ini tidak perlu risau kerana kadang2 kelajuan kod morse ini tidak sampai 12WPM.Cw test yang baru ini saya rasa dalam 10WPM dengan spacing yang agak jarak dimana saya dapat simbol fullstop adalah AAA sebenarnya adalah .-.-.-
Saya syorkan anda semua belajar dengan kelajuan 13wpm atau lebih kerana ini dapat memudahkan anda mendengar dengan kelajuan dari 10WPM ke 12WPM bagi ujian kod morse yang akan datang ini juga.

Ujian kod morse sebenar pada 2008-2

KEMPEN PANDU CERMAT JIWA SELAMAT DILANCAR.PIHAK POLIS DAN JPJ MULA KEMPEN BESAR BESARAN DIDIK ORANG RAMAI AGAR LEBIH WASPADA KETIKA BERADA DIJALAN RAYA UNTUK PULANG KAMPUNG SEMPENA CUTI HARI RAYA YANG BAKAL TIBA.

Number grouping

68332 13798 43890 21578 26702
46895 35764 26804 21468 35421
Tak pasti betul atau tidak..saya dapat dari petikan
http://9m2mgl.blogspot.com/2008/09/teks-dan-group-nombor-ujian-yang.html

Dalam sesi pembelajaran number amat mudah kerana setiap jenis kod morse pada no. senang dihafal
dan ada cara untuk kita lagi mudah mengetahui setiap nombor tersebut.Itu akan saya masukkan dalam post akan datang.

Sekian jumpa lagi..73s

No comments: