Wednesday, February 18, 2009

CW or Morse Code Communication and how to learn in CW

Ok mengenai CW ini adalah dari salah satu segi bahasa yang ada dalam dunia ini.Kita mempunyai banyak jenis2 bahasa.Iaitu bahasa percakapan,bahasa pertuturan,bahasa perbualan dan Bahasa perbuatan.So CW ini adalah salah satu jenis bahasa tersebut.jikalo kita ingin mempelajari sesuatu itu dan ia adalah perlajaran baru dalam diri kita untuk mempelajarinya terutamanya anggap ia senang dibelajar walaupun agak susah pada mula2nya.tapi kita harus tanamkan dalam diri kita dimana ia senang pada satu tahap yang kita telah kuasainya.
Maaf saya suka merapu....hahahaha
ok mula2 dowload dahulu software cw_player Click di bawah ini
http://www.f6dqm.fr/software.htm

Maaf saya lebih berpengalaman dalam software CW_player ini dan saya lebih memahami dengan cara software ini.Kerana setiap Software ada cara tersendiri dan rhytem(rentak) kod morse tersendiri.INSYALLAH saya akan cuba mempelajari software lain untuk kita berkongsi bersama.

Kemudian cari satu Buku khas untuk belajarnya.dimana buku tersebut adalah sebagai nota yang kamu akan buat sendiri untuk belajar sendiri.pembelajaran Morse code atau CW ini adalah atas usaha anda sendiri.Saya atau cikgu2 ini akan membantu dari belakang sahaja atau akan membuat ujian peringkat awal sebelum masuk ke peperiksaan akhir pada 8 April 2009 ini.

Sesi Kelas bermula
1.Dalam muka surat pertama tersebut anda tulis semua abjad dimana A sehingga Z dan numeric 1 to 0 dan 5 simbol yang akan digunakan iaitu
fullstops (.)
Comma (,)
slash (/)
Dash (-)
dan
Question Mark (?)

2. bagi penghafalan setiap characters , numeric dan juga symbols ini adalah mengikut step2 dia.pada peringkat awal ini buat Nota dahulu kemudian barulah belajar characters dahulu.Kerana numeric atau nombor dan juga symbols ini amat mudah untuk mempelajarinya.kerana ia tidak banyak seperti characters tersebut.

Setelah rasa diri tersebut hafal..a to z..terus dengar dan cuba dapatkan rhytem setiap huruf atau characters tersebut..contoh rhytem dia adalah
character L
.-.. .-.. .-.. .-.. dit dah dit dit / dit dah dit dit
"li dah gi git"/ "lidah gigit" / "lidah gigit"

huruf F pula
..-. ..-. ..-. ..-. dit dit dah dit / dit dit dah dit / dit dit dah dit
"gi gi sa kit" / "gigi sakit" / "gigi sakit"
dan banyak lagi rhytem pada setiap huruf tersebut...

Cara termudah untuk mendapatkan rhytem atau rentak setiap characters ini boleh lawati website ini
http://www.philtulga.com/morse.html
dan cuba hafal setiap rentak(rhytem) pada setiap characters tersebut.

Tuan-tuan dan saya berharap kali ini ada Puan-puan yang akan mengambil cw-test ini kerana belum ada tercatat sejarah lagi YL atau kaum XYL ini menduduki peperiksaan CW di bawah MCMC lagi.Walaupun kita telah ada Kaum Wanita yang ada 9Ms di Malaysia ini.Cuma 9Ms kaum wanita ini belum ada yang termuda sekali.

ok setakat ini dahulu...sebarang pertanyaan boleh email atau direct call saya eh, no problem..INSYALLAH ada apa yang boleh saya bantu saya akan bantu.

2 comments:

fit da crack said...

Salam bang,

selain website ni, ada tak website2 lain yang boleh dirujuk..? cuma sekadar ingin mempelbagaikan sumber pembelajaran..

tima kasih...73

AiMiL said...

ok bang...maaf..cuba rujuk pada 9m2gml punya blog..tu lagi banyak cerita mengenai cw nie ade...maaf tak perasan comment anda nie..borang dah summit ker..itu cw test..de 9m2aur